تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 16:40
20 بازدید
کد خبر : 179073

ژاپن به چین اعتراض کرد

ژاپن به چین اعتراض کرد

دبیر کابینه ژاپن امروز (سه شنبه) گفت، توکیو مراتب اعتراض خود را به پکن و پس از آن اعلام کرد که کشتی‌های چینی وارد آب‌های ساحلی ژاپن در نزدیک جزایر مورد مناقشه سنکاکو در دریای چین شرقی شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه چهار کشتی گشت زنی متعلق به چین

ژاپن به چین اعتراض کرد

دبیر کابینه ژاپن امروز (سه شنبه) گفت، توکیو مراتب اعتراض خود را به پکن و پس از آن اعلام کرد که کشتی‌های چینی وارد آب‌های ساحلی ژاپن در نزدیک جزایر مورد مناقشه سنکاکو در دریای چین شرقی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه چهار کشتی گشت زنی متعلق به چین وارد منطقه مرزی آبی ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو شدند.

سپس دو کشتی وارد آب‌های ژاپن شده و تا امروز صبح در منطقه ماندند و کمی بعد به دو کشتی دیگر ملحق شدند. یک توپ جنگی بر روی یکی از کشتی‌ها رویت شده است.

این نخستین بار از ژانویه سال میلادی است که با تصویب قانونی از سوی پکن در مورد صدور مجوز گارد ساحلی برای شلیک به سوی کشتی‌های خارجی در آب‌های مورد مناقشه، یک کشتی چینی با چنین سلاحی بر روی عرشه‌اش به آب‌های قلمروی ژاپین نزدیک می‌شود.

کاتسونوبو کاتو، دبیر کابینه ژاپن در یک نشست خبری گفت: واقعا جای تاسف است که کشتی‌های گشت زنی چینی وارد آب‌های قلمروی کشور ما می‌شوند و همچنین تلاش می‌کنند تا به کشتی‌های ماهیگیری ژاپنی نزدیک شوند. این واقعا غیرقابل قبول است. ما اعتراض شدید خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به طرف چینی ابراز می‌کنیم.

در سال ۲۰۲۰، ژاپن ۲۴ مورد نقض مرز آبی خود از سوی کشتی‌های چینی و ۳۳۳ مورد ورود کشتی‌های چینی را به منطقه مجاور ژاپن ثبت کرد.

اواسط اکتبر گذشته میلادی، کشتی‌های چینی وارد آب‌های قلمرویی ژاپن شده و ۵۷ ساعت بعد منطقه را ترک کردند که این دومین حضور طولانی مدت این کشتی‌های چینی در منطقه بود. مورد قبلی در ژوئیه ۲۰۲۰ با مدت حضور ۳۹ ساعت ثبت شده است.

جزایر مورد مناقشه سنکاکو در ژاپنی و دیائویو در چین مدت‌هاست که محل مناقشه بین دو کشور است. توکیو همچنان می‌گوید که حق حاکمیت آنها را از ۱۸۹۵ دارد اما چین مدعی است که این جزایر در نقشه‌های ژاپنی ۱۷۸۳ و ۱۷۸۵ متعلق به چین هستند. در پی جنگ دوم جهانی، این جزایر تحت کنترل آمریکا در آمد و در ۱۹۷۲ به ژاپن بازگردانده شد. چین بر این باور است که ژاپن این جزایر را به صورت غیرقانونی تصرف کرده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.