تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 18:28
18 بازدید
کد خبر : 165859

همبستگی گسترده با شیخ رائد صلاح

همبستگی گسترده با شیخ رائد صلاح

با تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی در حق شیخ رائد صلاح، رئیس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، درخواست‌های عربی و بین‌المللی بر لزوم همبستگی برای توقف نقض‌های این رژیم در حق “شیخ مسجدالاقصی” همچنان ادامه دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، در پی انتقال شیخ صلاح به زندان “اوهلی کیدار” و درخواست

همبستگی گسترده با شیخ رائد صلاح

با تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی در حق شیخ رائد صلاح، رئیس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، درخواست‌های عربی و بین‌المللی بر لزوم همبستگی برای توقف نقض‌های این رژیم در حق “شیخ مسجدالاقصی” همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، در پی انتقال شیخ صلاح به زندان “اوهلی کیدار” و درخواست تمدید حبس انفرادی وی به مدت شش ماه دیگر یک کمپین جهانی راه اندازی شد و کاربران فلسطینی و عرب در همبستگی با شیخ الاقصی با هشتگ “همبستگی با رائد صلاح” توییت کردند.

اندیشکده و مطالعات استراتژیک بر لزوم تلاش برای توقف تمامی نقض‌هایی که مقامات اشغالگر اسرائیلی در حق اسیر فلسطینی شیخ صلاح؛ “نماد بشردوستانه” مرتکب می‌شوند، تاکید و در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از ادامه این اقدامات سیستماتیک مقامات صهیونیستی علیه “نماد مدنی” ایجاد رعب و وحشت، شکستن اراده و عزم راسخ و مجازات او به خاطر عقاید مسالمت آمیز مذهبی و اجتماعی وی، وابستگی به ارزش‌های جامعه و ملت فلسطین و تهدید جان زندگی روانی و جسمی شیخ است.

اندیشکده مذکور از شرکای خود؛ از سازمان‌های حقوق بشری و حقوقی، جامعه حقوق بشری و انسانی، کمیساریای عالی حقوق بشر، گزارشگر ویژه آزادی عقاید و بیان، گزارشگر ویژه آزادی دین و عقاید و گزارشگر ویژه مبارزه با تبعیض نژادی خواست، نقض‌های انسانی و درخواست تمدید حبس انفرادی شیخ صلاح را که بار دیگر مقامات رژیم صهیونیستی در حق وی مرتکب شده‌اند، متوقف کنند چرا که این اقدامات با قوانین و عرف بین‌الملل در رفتار با زندانیان، کنوانسیون حقوق بشر، کنوانسیون چهارم ژنو، بیانیه جهانی حقوق بشر مغایرت داشته و نقض استانداردهای بین‌المللی انسانی در برخورد با اسیران و بازداشتی‌ها است و تاثیر منفی بر خانواده شیخ دارد.

این نهاد از همه خواست، برای توقف این نقض‌های حقوق بشری در حق شیخ صلاح و اقداماتی که هدف از آنها محدود کردن فعالیت‌ها و دیدگاه‌های اوست، تلاش کنند. همچنین رژیم صهیونیستی را بابت این جنایت‌های نژادپرستانه که در حق شیخ و سایر فعالان مسالمت آمیز در مناطق داخل فلسطین اشغالی از سال ۱۹۴۸ و اسیران فلسطینی بدون هیچ گونه حق قانونی مرتکب می‌شوند، مجازات کنند.

در همین راستا، یک سازمان جهانی دیگر اعلام کرد، نقض‌های حقوق بشری و غیر انسانی مقامات رژیم صهیونیستی در حق شیخ صلاح مردود است. انتقال وی به زندانی دیگر و تمدید حبس انفرادی او به مدت شش ماه دیگر نقض آشکار تمامی قوانین و عرف بین‌المللی است. حبس انفرادی زمانی در حق یک زندانی اعمال می‌شود که وی مقررات داخل زندان را مراعات نکرده باشد در حالی که چنین گزارشی درباره شیخ منتشر نشده است بنابراین این درخواست برای تمدید حبس انفرادی او انتقام جویانه و مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر است.

این سازمان در ادامه بازداشت شیخ صلاح را از اساس محکوم و اعلام کرد، بازداشت وی هیچ استناد قانونی ندارد و تنها به مواضع شیخ در مورد نقض‌های رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی مربوط می‌شود.

سازمان مذکور اعلام کرد، تمامی نهادهای بین‌المللی به ویژه نهادهای بین‌المللی حقوق بشری باید به وظیفه خود عمل کرده و با رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده شیخ صلاح و سایر بازداشت‌های فلسطینی رایزنی کنند چرا که قوانین توافقنامه ژنو اجرا نشده است.

بسیاری از رهبران و فعالان عربی در ابراز همبستگی با شیخ اسیر الاقصی زیر هشتگ “همبستگی با رائد صلاح” توییت‌هایی نوشتند؛ کمال الخطیب، نایب رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی در سال ۱۹۴۸ در توییتی نوشت: زمانی که شیخ صلاح به خاطر حفظ اصول دینی و ملی در حبس انفرادی به سر می‌برد، برخی با این اصول که گویی کالایی است در بازار کنست معامله و بلکه تجارت می‌کنند.

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس هم نوشت: شیخ اقصی، تو تنها نیستی. دشمنانت کوچکتر از آن هستند که تو را در حبس انفرادی محصور کنند تا تو را از مردم دور نگهدارند. دوستداران و حامیانت همه جا هستند. به عهد تو وفادارند، به مقاومت و ایستادگی ات افتخار می‌کنند. تو از قدس و مسجدالاقصی دفاع کردی. تو بزرگی و زندانبانان تو کوچک.

اواسط اوت ۲۰۱۷، پلیس رژیم صهیونیستی شیخ رائد صلاح را از منزلش بازداشت کرد و کیفرخواست ۱۲ بندی را علیه وی مطرح ساخت که شامل “تحریک به خشونت و تروریسم در سخنرانی‌هایش” می‌شود.

رائد صلاح ۱۱ ماه را در زندان سپری کرد اما سپس آزاد شد و به حبس خانگی بر اساس شروطی سفت و سخت انتقال یافت.

اواسط فوریه، دادگاه اسرائیل در شهر حیفا حکمی را مبنی بر ۲۸ ماه حبس رائد صلاح به اتهام “تحریک به خشونت و تروریسم” صادر کرد.

رژیم صهیونیستی جنبش اسلامی را در نوامبر ۲۰۱۵ ممنوع الفعالیت کرد و علت آن را “فعالیت‌های تحریک‌آمیز این جنبش علیه اسرائیل” عنوان کرد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.