تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 - 18:34
20 بازدید
کد خبر : 175736

سهم ۸۵ درصدی کشاورزی از منابع آبی خراسان رضوی

سهم ۸۵ درصدی کشاورزی از منابع آبی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: با برنامه‌ریزی مناسب  برای افق سال ۱۴۲۰ باید سهم منابع آبی استان را به تعادل یا به ۷۵ درصد برسانیم. جعفر جوادی در نشست ارزیابی طرح سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان‌رضوی که روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص عملکرد سازمان جهاد کشاورزی

سهم 85 درصدی کشاورزی از منابع آبی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: با برنامه‌ریزی مناسب  برای افق سال ۱۴۲۰ باید سهم منابع آبی استان را به تعادل یا به ۷۵ درصد برسانیم.

جعفر جوادی در نشست ارزیابی طرح سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان‌رضوی که روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد این طرح اظهار کرد: رشد روز افزون جمعیت و نیاز به آب و غذا مساله روز دنیا است. رسالت اصلی جهاد کشاورزی بحث امنیت غذایی  و تامین غذا در جامعه است.  سهم بخش کشاورزی از  منابع آبی استان بالغ بر ۸۵.۷ درصد است. بنابراین این بخش بیش‌تر از سایر بخش‌ها از کم آبی تاثیر خواهد پذیرفت. اگر به آب در دسترس توجه نشود بیشترین لطمه به بخش کشاورزی و امینت غذایی وارد خواهد شد.

وی افزود: باید خود را با میزان آب موجود سازگار کرده و حداکثر بهره‌بری از این مقدار آب را داشته باشیم و هر کدام از دستگاه‌ها در  سطح استان باید  رسالت خود را به نحو احسن به اجرا برسانند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در طول سال‌های گذشته با توجه به مشکلات در بخش کشاورزی استان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس آمارهای موجود سهم منابع آبی استان در عرض ۱۵ سال گذشته از  ۹.۲ میلیارد متر مکعب به ۵.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است که به تبع اثرات این کاهش نمی‌تواند در بخش آب شرب، صنعت و فضای‌سبز صورت گیرد بلکه این کاهش خود را در بخش کشاورزی نشان داده است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود آب سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان نیز به شدت کاهش پیدا کرده که کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در این زمینه موثر بود. افزایش جابه‌جایی و تغییر محل‌ها در چاه‌های استان نشان می‌دهد آب در خراسان‌رضوی به شدت کاهش یافته است.

جوادی در مورد برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد طرح سازگاری با کم‌آبی بیان کرد: در این راستا با اجرای روش‌های مختلف تا حدودی توانسته‌ایم کمبودها را جبران کنیم. توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های انتقال آب از روش‌های سنتی به روش‌های جدید، بحث‌های عمرانی و زیربنایی از جمله تجهیز و نوسازی اراضی برای استفاده بهتر از منابع آبی، بحث به‌زراعی و به نژادی در زراعت محصولات، تغییر الگوی کشت از محصولات با نیاز آبی بالا  به کم آب، احداث گلخانه ها و اقداماتی در زمینه پوشش باغات برای جلوگیری از تبخیر بیش از اندازه  از جمله این راهکارها است.

وی عنوان کرد: هدف این برنامه‌ها تا افق سال ۱۴۰۵ است. با برنامه‌ریزی مناسب برای افق سال ۱۴۲۰ باید سهم منابع آبی استان را به تعادل یا به ۷۵ درصد برسانیم تا بدین وسیله آب، تولید و کشاورزی حفظ شود.

جلوگیری از هدر رفت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان‌رضوی خبر داد: با اصلاح شبکه آب‌رسانی، حذف انشعابات غیرمجاز و اصلاح کنتورهای فرسوده در طرح سازگاری با کم‌آبی استان از هدر رفت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب جلوگیری شده است.

سید ابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: قبل از اینکه به دنبال سازگاری با کم آبی باشیم باید بدانیم کم آبی را باور داریم یا خیر و برنامه‌های ما برای این موضوع چیست.

وی افزود: اعتقاد دارم در بین مردم و ارگان‌های ذیی‌ربط باوری به کم آبی وجود ندارد و این مساله را می‌توان به شکل‌های مختلف مشاهده کرد. از نظر اقتصادی هر آنچه که کمیاب است  ارزشمند است و هر چه در دسترس است و فراوان، بهای کمی دارد. در حوزه آب آیا تعرفه‌ای که بابت خدمات دریافت می‌شود با کم آبی همخوانی دارد؟ به اعتقاد بنده این اتفاق رخ نداده و نیاز به بازنگری در زمینه تعرفه آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی عنوان کرد: برای آب به ۴ مدل می‌توان قیمت‌گذاری کرد. قیمت اول  قیمت تعرفه‌ای آب است  که بر اساس مصوبات ابلاغ می‌شود. قیمت دوم را که بیش از قیمت تعرفه‌ای است، قیمت تمام شده آب می‌گویند. در خراسان‌رضوی قیمت تعرفه برای هر متر مکعب آب ۵۰۰ تومان در شهرها و نصف این قیمت در روستاها است. قیمت تمام شده برای هر متر مکعب آب ۵/۳ برابر قیمت تعرفه‌ای است.

وی ادامه داد: قیمت سوم قیمت اقتصادی آب است. یعنی اینکه به ازای هر متر مکعب آب چقدر می‌توان ارزش افزوده ایجاد کنیم. قیمت چهارم قیمت واقعی آب است که تنها کسی که در بی‌آبی و خشکی به سر می‌برد این قیمت را می‌داند. قیمت واقعی آب جان و حیات است.

علوی با تاکید بر اینکه «با توجه به این قیمت تعرفه برای آب به نظر می‌رسد تعرفه‌گذاران و عموم مردم نمی‌توان مساله کم آبی را به خوبی درک کنند»، بیان کرد: آب همانند کالای ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد در حالی که کم آبی وجود دارد. به نظر می‌رسد واقعی شدن قیمت آب راهکار خوبی برای افزایش توجه مردم به آب و مساله کم‌آبی است.

وی با اشاره به وجود فرهنگ غلط در مصرف آب در کشور خاطرنشان کرد: رفتار اشتباه باعث عادات اشتباه درجامعه و ادامه این عادات موجب ایجاد فرهنگ غلط می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ رضوی گفت: لذا با تالیف کردن چند پروژه فنی نمی‌توان ادعا کرد با کم آبی سازگار شده‌ایم.

وی در مورد اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان خراسان‌رضوی در سند طرح سازگاری با کم‌آبی در استان تصریح کرد: در این مورد در زمینه اصلاح شبکه آب‌رسانی، حذف انشعابات غیر مجاز و اصلاح کنتورهای فرسوده قدم‌هایی در استان برداشته شده است. در بخش اصلاح شبکه بعد از تصویب سند ۱۲۰ کیلومتر اصلاح صورت گرفته است که منجر به صرف جویی  ۶۰ هزار متر مکعب آب شد. همچنین ۲۸۷۰ انشعاب غیر مجاز شناسایی و قطع شده که از این طریق ۵۵۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی گردید. اصلاح کنتورهای فرسوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب در زمینه صرف جویی در مصرف آب کمک کرده است. ماحصل فعالیت‌ها برای این سند جلوگیری از هدر رفت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب است.

علوی گفت: بنده اعتقاد دارم برنامه‌های تدوین شده در طرح سازگاری با کم‌آبی لازم است اما کافی نیست، برای تنوع‌بخشی در برنامه‌های سازگاری با کم ‌آبی نیازمند منابع مالی و اقتصادی هستیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.