تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 10:14
23 بازدید
کد خبر : 161049

«سرباز مهارت»؛ فصلی نو در عرصه مهارت‌آموزی

«سرباز مهارت»؛ فصلی نو در عرصه مهارت‌آموزی

تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «سرباز مهارت» ما بین جهاددانشگاهی زنجان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان منعقد شد تا فصل تازه‌ای در عرصه مهارت‌آموزی جوانان آغاز شود.   به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، با توجه به مشکلات گریبان‌گیر جامعه در بخش اقتصاد، اشتغال و نیز سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان کشور در قالب چشم‌انداز بیست ساله و

تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «سرباز مهارت» ما بین جهاددانشگاهی زنجان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان منعقد شد تا فصل تازه‌ای در عرصه مهارت‌آموزی جوانان آغاز شود.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، با توجه به مشکلات گریبان‌گیر جامعه در بخش اقتصاد، اشتغال و نیز سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان کشور در قالب چشم‌انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه، عطف توجه و تمرکز بر راه‌کارهای ریشه‌ای، اساسی و اثربخش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

 

توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی در راستای ترغیب و توسعه کارآفرینی، به‌ویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راه‌کارهای اساسی محسوب می‌شود که می‌تواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش مشکلات اقتصادی، اشتغال و نیز افزایش بهره‌وری و کارآیی شاغلان بخش‌های مختلف منجر شود.

 

در همین راستا، جهاددانشگاهی زنجان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان، تفاهم‌نامه همکاری در راستای اجرای طرح «سرباز مهارت» منعقد کردند تا فصلی تازه در عرصه مهارت‌آموزی آغاز شود، فصلی که این‌بار قرار است برای سربازانی که دوران مقدس سربازی را پشت سر می‌گذارند، آغازگر دورانی باشد که بعد از سپری کردن این دوران، مهارت‌های زندگی، اشتغال، کارآفرینی و … را فرا می‌گیرند.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در جریان امضای این تفاهم‌نامه به خبرنگار ایسنا، گفت: آموزش اصول زندگی و مهارت‌های مختلف اجتماعی در همه سطوح زندگی یک نیاز ضروری است و این کار باید به صورت علمی انجام شود. بی‌شک در برهه کنونی و در عرصه کسب و کار، نیروهای توانمندی داشته باشیم ولی این نیروها از نظر مهارتی در آن حد نیستند و باید آزمون و خطا کنند تا به یک مرحله‌ای از تجربه برسند.

 

علی خلیلی با بیان اینکه خوشبختانه به لحاظ نیروهای مستعد در شرایط خوبی قرار داریم اما از نظر مهارت با مشکلاتی مواجه ایم، افزود: این دوره‌ها برای نیروی انسانی مهم است تا مهارت‌های لازم را فرابگیرند تا بتوانند بعد از ورود به فضای کار، از مهارت‌های خود در عرصه‌های مختلف استفاده کنند که این روند باعث می‌شود تا از آزمون و خطاهای مرسوم که شرایط را به خطر می‌اندازد، دور شده و از بهره‌وری نیروی انسانی در همه بخش‌ها برخوردار شویم.

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این اداره‌کل با جهاددانشگاهی زنجان با موضوع طرح «سرباز مهارت»، یادآور شد: قشر عظیمی از جوانانی که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت بوده و به‌عنوان جامعه جوان از این طریق به عنوان سرباز وارد جامعه می‌شوند، نیاز به فرا گرفتن آموزش‌های مهارت‌محور هستند که این اتفاق میمون در قالب تفاهم‌نامه‌ای ما بین وزارت ورزش و جوانان و نیروهای مسلح اتفاق می‌افتد.

 

این مسئول با بیان اینکه این آموزش‌ها در قالب مهارت‌های عمومی و شغلی خواهد بود، ادامه داد: در همین راستا اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز با جهاددانشگاهی زنجان در قالب تفاهم‌نامه‌ای وارد همکاری شده است تا با برنامه‌ریزی نیروی انتظامی، ارتش و سپاه، نیروهای فعال در این ارگان‌ها این آموزش‌ها را در قالب طرح «سرباز مهارت» دریافت کرده و بعد از طی دوران مقدس سربازی بتوانند وارد عرصه کسب و کار شوند.

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها قطعا در رشد و توسعه اقتصادی جامعه و نیز رونق تولید تاثیرگزار خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اکثر محورها را معطوف به قشر جوان کرده‌اند، لذا این مهارت‌آموزی‌ها برای قشری که قرار است بار مسئولیت جامعه را بر دوش بکشند، حائز اهمیت خواهد بود.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در جریان امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره‌های آموزشی توسط این نهاد انقلابی، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی شامل مهارت‌های عمومی اشتغال به مدت ۴۸ ساعت نظری و عملی و نیز مهارت‌های عمومی زندگی به مدت ۳۲ ساعت نظری و عملی خواهد بود و در مجموع به مدت ۸۰ ساعت برای ۱۰۰۰ نفر برگزار می‌شود.

 

کامران جعفری با تاکید بر اینکه در طول برگزاری این دوره‌ها، نظارت‌های دقیق در راستای نحوه اجرای دوره‌های آموزشی انجام خواهد شد، افزود: دوره‌های آموزشی مطابق تقویم آموزشی بوده و برای قبول‌شدگان در آزمون نیز گواهی‌نامه در فرمت گواهی‌نامه آموزشی جهاددانشگاهی اعطا می‌شود.

 

وی با یادآوری اینکه سرباز در نیروهای مسلح یک نیروی کار است، تصریح کرد: برخی از مدیران حاضر نیستند نیروی کارشان را از دست بدهند و ما برای اینکه بتوانیم برخی از کارها را انجام دهیم باید سرباز را از نیروهای مسلح جدا کنیم، در حالی که نمی‌توان این کار را انجام داد و سرباز باید در این فضا مهارت را کسب کند.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه باید مشاغل را به مهارت تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: ما امروز مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار را داریم. امروز بسیاری از کسب و کارهای ما به خاطر برخی اشتباهات در همان کسب و کار از بین رفته است، بنابراین باید چنین مهارت‌هایی نیز به سربازان آموزش داده شود.منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.