تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 21:18
23 بازدید
کد خبر : 149681

زندگی امام سجاد(ع) یک برهه مهم تاریخی به‌شمار می‌رود

زندگی امام سجاد(ع) یک برهه مهم تاریخی به‌شمار می‌رود

مراسم رونمایی از کتاب حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری ایسنا/خراسان رضوی مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی گفت: در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه(ع)، مقطع ۳۴ ساله امام سجاد(ع) یک برهه مهم تاریخی به‌شمار می‌رود. حجت‌الاسلام مجتبی صابری در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری» که

زندگی امام سجاد(ع) یک برهه مهم تاریخی به‌شمار می‌رود
مراسم رونمایی از کتاب حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری

ایسنا/خراسان رضوی مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی گفت: در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه(ع)، مقطع ۳۴ ساله امام سجاد(ع) یک برهه مهم تاریخی به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مجتبی صابری در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری» که امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باید توجه داشت استمرار حکومت خلفای جور در طول قرن‌های متمادی به تدریج به این باور عمومی انجامید که اساساً مبارزه با ظلم و ظالم و همچنین تشکیل حکومت اسلامی وظیفه‌ای است که ائمه(ع) نیز در برخی دوران‌ها همچون عاشورا آن را دنبال کردند، اما پس از آن واقعه تلاش جدی در این خصوص وجود نداشت. بر اساس این باور غلط ائمه هدی(ع) در نگاه عموم مسلمانان تنها فرزندان پاک رسول خدا(ص) هستند که اسوه‌های علم و عبادت به‌شمار آمده و فاقد هرگونه کنش سیاسی در زمانه هستند.

وی افزود: چنین دیدگاهی در سوق دادن جوامع اسلامی به خمودگی و سستی نقش داشته است. هر چند که از نقش زیرکانه حکومت خلافای جور برای تصویر چنین چهره‌ای از ائمه اطهار(ع) به عنوان کسانی که راضی از اقدامات حاکمیت هستند، نمی‌توان غافل ماند. با وجود چنین پندار و تصویر غلطی نباید انتظار داشت که شیعیان آن بزرگواران در پی مبارزه با ظلم و در اندیشه تشکیل حکومت اسلامی بوده باشند. این خمودگی خواسته دستگاه‌های متکبر است.

عضو گروه تدوین کتاب «حماسه امام سجاد(ع)»، تصریح کرد: در برابر این تفکر غلط، آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر انقلاب- بر پایه تحقیق و تأمل در احادیث و روایات بر این باورند که همه پیشوایان پس از قیام عاشورا تمام تلاش خود را برای براندازی نظام ظلم و تشکیل حکومت نبوی داشته‌اند؛ اگر چه این تلاش‌ها به اقتضای شرایط مختلف و ناشی از وضعیت حاکمیت‌ها، شکل غیرآشکارو پنهانی داشته است. بر این اساس ائمه معصوم(ع) همگی مجاهدانی هستند که از هیچ‌گونه عملی رو در رو، تشکیلاتی و تبیینی و مانند آن با قصد حاکم کردن ارزش‌های الهی و تشکیل حکومتی که خود در راس آن قرار گیرند، فروگذار نکردند. متأسفانه آنچه که حاکمان جور از سیره ائمه(ع) دریافتند، پیروان ائمه(ع) آن را درک نکردند و نشناختند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با خلق تعبیر انسان ۲۵۰ ساله، ائمه معصومین(ع) را به منزله یک انسان می‌دانند که از سال ۱۱ تا ۲۶۰ هجری قمری در حال مبارزه و جهاد با ظلم بوده‌اند. گرچه صورت این مبارزه به تبع شرایط مختلف صور متفاوتی داشته، اما یک حرکت اصلی همیشه دنبال می‌شده است. ائمه(ع) گاهی در این حرکت صلح کرده، گاهی مبارزه تشکیلاتی و در مواردی کسانی را به جنگ و مبارزه مسلحانه ترغیب کرده و از آنان پشتیبانی مالی می‌کردند.

صابری ادامه داد: از این رو این نگرش کلامی صحیح و استوار در بین متفکران شیعه که همه ائمه(ع)، نور واحد هستند، به وحدت کرداری آنان در مبارزه و جهاد تسری می یابد. اندیشه مبارزه با حکومت جور و قصد براندازی آن و تشکیل حکومتی بر پایه ارزش‌های الهی درسی برای اهل ایمان در دوران سیطره طاغوت در ایران نیز داشته است. رهبر معظم انقلاب نیز در مجامع مختلف و در مواجهه با اقشار مختلف به تبیین این چهره از زنددگی ائمه معصومین(ع) می‌پرداخت و از همین طریق بذر واقعی حرکت را دل مشتاقان نهاد. بر این اساس یکی از وجوه مبارزه ایشان با حکومت طاغوت، تبیین بیداری دل و ذهن مخاطبان در برابر حکومت جور بود.

 

مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری»

 

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی عنوان کرد: در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه(ع)، مقطع ۳۴ ساله حضرت سجاد(ع) یک برهه مهم به‌شمار می‌رود. عاشورا در تاریخ ماندگار شد و به نهضت حسینی تغییر یافت، اما این حرکت از سوی جامعه اسلامی به درستی شناخته نشد. گرچه جامعه اسلامی از برکات آن واقعه هنوز هم برخوردار است. روش امام در آن دوره موجب شد جمعیت تشیع و نیروهای انقلابی به گروهی انبوه و کارآمد تبدیل شوند و در کم‌تر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان تشیع موفق به سرنگونی حکومت بنی‌امیه شد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب امام سجاد(ع)، اظهار کرد: این کتاب مشتمل بر گفتارهایی از رهبر معظم انقلاب درباره سیره و مبارزات سیاسی فرهنگی امام چهارم است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده که هدف از بخش نخست آن تببین مفهوم انسان ۲۵۰ ساله -که زیربنای مفاهیم بعدی به‌شمار می‌رود- است. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری در گنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۵ در ابتدای کتاب آمده است. ایشان در این سخنرانی به تبیین دقیق مبارزات امامان و انسان ۲۵۰ ساله پرداخته‌اند. همچنین بحث مبسوطی در مورد دوره امامت آن حضرت در این کتاب آورده شده است.

صابری افزود: بخش دوم کتاب شامل چهار گفتار است که در جلسات مسجد کرامت، توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شده است. تاریخ برگزاری این جلسات بهمن ماه سال ۱۳۵۲ در محرم ماه بوده است. رهبری در این جلسات با در پیش گرفتن یک شیوه تبلیغی عالمانه، ابتدا مخاطبان را از ضعف اطلاعاتی‌شان نسبت به سیره امام سجاد(ع) آگاه می‌سازد و پس از ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنان، با بیان دقیق و علمی از زوایای زندگی ایشان پرده برمی‌دارد.

عضو گروه تدوین کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» بیان کرد: در این بخش وضعیت اعتقادی مردم پس از واقعه کربلا، تبیین وظایف امام، دشمنی و پیاده‌سازی برخی تحریفات توسط بنی‌امیه، نقش رهبری امام، استفاده از غالب دعا توسط امام و… نیز آمده است. همچنین برای غنای مباحث مجموعه مصاحبه‌های مجله پاسدار اسلام با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۱ به همراه برخی ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.

 

مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری»

ترویج و تبیین گفتمان رهبر معظم انقلاب اولویت ما است

رضا خوراکیان، مدیر دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد نیز در ادامه این مراسم، گفت: اولویت در رویکرد جدید دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی و گردآوری اسناد و خاطرات گذشته، موضوعات ترویجی و تبیین گفتمان مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: تحقق این مهم و مأموریت، جز با راهنمایی و هدایت بزرگان، به ویژه شاگردان رهبر معظم انقلاب برای ما مقدور نخواهد بود. هم‌چنین همراهی و هم‌افزایی‌هایی که ما با فعالان فرهنگی و نخبگان اجتماعی و سیاسی نیاز است تا بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب را در حدی که وظیفه ماست و ظرفیت‌های بی‌پایانی که به ویژه در خراسان و مشهد وجود دارد، بتوانیم کارهای بهتری را در عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب شاهد باشیم.

خوراکیان تصریح کرد: در سال آینده، به ویژه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی برنامه‌های مفصلی خواهیم داشت که بخشی از آن اعلام شده و باقی آن در زمان خود اعلام خواهد شد.

 

مراسم رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری»

 

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن هاشمی گنابادی بیان کرد: قرآن در دوره‌ای در غربت طولانی به سر می‌برد و گرد و غبار تاریخ بر آن نشست و کتاب زندگانی نبود، اما پس از مدتی به برکت هدایت‌های امام و انقلاب و همچنین مقام معظم رهبری، قرآن از فطرت و غربت خویش خارج و مقداری از غبار از آن زدوده شد. به همین ترتیب گرد و غباری بر زندگی ائمه(ع) نیز نشسته بود و برداشت‌های متفاوتی از زندگی ایشان وجود داشت، اما به برکت مقام معظم رهبری این برداشت تغییر کرد و ائمه(ع) وارد متن زندگی شدند. البته هنوز کار زیادی باید انجام شود، اما همین مقدار نیز جای تقدیر و توجه دارد. در گذشته ائمه(ع) به عنوان افرادی مقدس و متعبد دیده می‌شدند، نه شخصیت‌هایی که آمده‌اند درس زندگی بیاموزند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت خاص مقام معظم رهبری در حوزه دین، نوآوری بزرگی بود که نعمت عظیمی است که لازم است آن را ترویج کرد. من زمانی مأمور بودم فیش‌های یادداشت‌های مربوط به سخنان مقام معظم رهبری در مورد امام سجاد(ع) را جمع‌آوری کنم. خاطرم هست که مستنداتی که در این فیش‌ها به کار رفته بود، بسیار زیاد و از منابع مختلفی بود. در واقع ایشان سال‌ها پیش کتب مختلفی را تحقیقاً در این خصوص مطالعه کرده بود. در مجموع وجود ایشان نعمت بزرگی است که فتوحات مختلفی روی دیدگاه‌های جامعه اسلامی گشودند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.