تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 1:47
17 بازدید
کد خبر : 129627

حذف از المپیک میخ آخر را بر تابوت وزنه برداری ایران می‌زند

حذف از المپیک میخ آخر را بر تابوت وزنه برداری ایران می‌زند

ایسنا/کرمانشاه حدود یکسالی می شود که آشفتگی به وزنه برداری جهان رخنه کرده است. رشته ای ریشه دار که حدود ۱۰۰ سالی است با اقتدار در مسابقات المپیک حضور دارد و طرفدارانش هم در سطح دنیا کم نیستند. پایه های قدرت فدراسیون جهانی وزنه برداری از سال گذشته که دوپینگ گسترده‌ای در زمان “تاماش آیان” در

حذف از المپیک میخ آخر را بر تابوت وزنه برداری ایران می‌زند

ایسنا/کرمانشاه حدود یکسالی می شود که آشفتگی به وزنه برداری جهان رخنه کرده است. رشته ای ریشه دار که حدود ۱۰۰ سالی است با اقتدار در مسابقات المپیک حضور دارد و طرفدارانش هم در سطح دنیا کم نیستند.

پایه های قدرت فدراسیون جهانی وزنه برداری از سال گذشته که دوپینگ گسترده‌ای در زمان “تاماش آیان” در آن افشا شد به لرزه درآمد و پس از آن بود که کمیته بین المللی المپیک خواستار ایجاد تغییراتی در فرهنگ و مدیریت حاکم بر این فدراسیون شد.

” وزنه برداری با محرومیت از المپیک ۲۰۲۴ پاریس روبرو است مگر  اینکه نگرانی هایی که مربوط به مدیریت آن وجود دارد را برطرف کند.” این آخرین اظهار نظر توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک در رابطه با وزنه برداری است، اظهار نظری که نشان می دهد خطر حذف از المپیک بیخ گوش وزنه برداری رسیده و فدراسیون‌های قدرتمند این رشته در دنیا باید فکری برای نجات آن از این تهدید جدی کنند.

در این خصوص سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری ایران معتقد است، منفعت طلبی عده ای در فدراسیون جهانی، وزنه برداری دنیا را به این روز انداخته است.

کوروش باقری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اتفاقی که از مدت‌ها پیش در فدراسیون جهانی شاهد آن هستیم به این دلیل است که عده‌ای در این فدراسیون بدنبال منافع شخصی خودشان هستند و همین مسائل باعث شده تا کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به این مسئله حساس شود و این احساس را داشته باشد که نیاز است تغییراتی در این فدراسیون رخ دهد.

وی تاکید کرد: فکر می کنم این تغییرات لازم و ضروری است و کشورهای دیگر هم اگر می خواهند جایگاه وزنه برداری حفظ شود باید با کمیته بین‌المللی المپیک همراهی کنند.

سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری افزود: هرچند تاماش آیان پس از افشای دوپینگ سیستماتیک از ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری برداشته شد، اما هنوز اطرافیان او با قدرت باقی مانده اند و برای حفظ جایگاه خود تغییراتی که مطابق میل کمیته بین المللی المپیک باشد را اجرا نمی کنند و همین مسائل حساسیت کمیته بین المللی المپیک را بیشتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ وزنه برداری در رقابت‌های المپیک همراهی و همکاری بیشتر فدراسیون های ملی دنیا لازم است و اینکه افرادی که در فدراسیون جهانی هم هستند از اعمال نفوذها دست بردارند و گروهی مدیریت این فدراسیون را برعهده بگیرند که خودشان از بدنه وزنه برداری باشند و اولویت و دغدغه خود را وزنه برداری بدانند.

باقری در ادامه درخصوص حذف احتمالی وزنه بردای از المپیک هم گفت: قطعا حذف وزنه برداری از المپیک ضربه بزرگی به ورزش ایران خواهد زد، چراکه بخش بزرگی از موفقیت های ورزش کشور در رقابت های المپیک مرهون این رشته است و حالا هم که  وزنه برداری بانوان راه اندازی شده، افق های بهتری برای این رشته می توان ترسیم کرد.

وی تاکید کرد: البته در شرایط فعلی وزنه برداری ایران هم شرایط مساعدی ندارد و اگر این رشته از المپیک حذف شود، همین تعداد علاقمندانی هم که به سمت این رشته می آیند، به مرور از آن کنار می کشند و وزنه برداری ایران ضربه آخر را خیلی سنگین‌تر و مهلک‌تر خواهد خورد و میخ آخر را هم بر تابوت وزنه برداری ایران می زند.

دارنده مدال طلای مسابقات ۲۰۰۱ قهرمانی وزنه‌برداری جهان در خصوص نظر کمیته بین المللی المپیک مبنی بر لزوم ایجاد تغییرات در وزنه برداری دنیا، عنوان کرد: وزنه برداری رشته ای است که از همان اولین دوره برگزاری المپیک تاکنون در این رقابت ها حضور داشته و طی این سالها علیرغم اینکه رشته ای سنتی است، اما خودش را با وجود ظهور رشته های نوپا حفظ کرده است.

وی افزود: یکی از شاخصه های اصلی حضور یک ورزش در المپیک این است که مهارت در آن نقش داشته باشد، داوری آن توصیفی نباشد، قوانین و قواعد مشخصی داشته باشد و در دنیا فراگیر باشد که همه اینها را وزنه برداری دارد، البته طی این سالها تغییرات محسوسی هم در وزنه برداری دنیا رخ داده تا بتواند خودش را بروزتر کند.

باقری اشاره ای به شعار المپیک یعنی “بالاترین، سریعترین و قوی ترین” داشت و اضافه کرد: وزنه برداری مشخص کننده یکی از شعارهای اصلی المپیک یعنی قوی ترین است و این می تواند یک نقطه قوت بزرگ برای این رشته باشد که جایگاه خود را همچنان در المپیک حفظ کند.

وی یادآورشد: همچنین باتوجه به اینکه از سال ۲۰۰۰ وزنه برداری بانوان به این مسابقات اضافه شده، برای همین تاحدودی به بهبود شرایط این رشته کمک کرده، اما بنظر می رسد که سرعت تغییرات در وزنه برداری باید بیشتر بود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.