تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 22:23
15 بازدید
کد خبر : 94310

باغ پارچه‌ای

باغ پارچه‌ای

ایسنا/اصفهان گالری حوزه هنری اصفهان، با اجرای رویداد «باغ جست» میزبان پرده‌های قلمکار نقاشی‌ای شده که پیش‌تر، فقط در مجموعه شخصی مرتضی بخردی می‌شد آن را دید. برخی از این پرده‌های قلمکار توسط حسن پورصناعی نقاشی شده‌ و برخی نیز در سال‌های اخیر با الهام از پرده‌های قدیمی و با پیشنهاد مرتضی بخردی توسط سحر موسوی

باغ پارچه‌ای

ایسنا/اصفهان گالری حوزه هنری اصفهان، با اجرای رویداد «باغ جست» میزبان پرده‌های قلمکار نقاشی‌ای شده که پیش‌تر، فقط در مجموعه شخصی مرتضی بخردی می‌شد آن را دید.

برخی از این پرده‌های قلمکار توسط حسن پورصناعی نقاشی شده‌ و برخی نیز در سال‌های اخیر با الهام از پرده‌های قدیمی و با پیشنهاد مرتضی بخردی توسط سحر موسوی مرقوم و توسط استاد بطلانی قلمکاری شده‌اند. رویداد «باغ جست» مجموعه‌ای از سه بخش مرتبط است؛ نمایشگاه «باغ جست» شامل پرده‌های قلمکار نقاشی شده با چیدمان جدید، نمایشگاه «حاشیه» شامل مهرهای قلمکار و ویدئو آرت «باغ جست» با نمایش دنیای کنونی و آرزوی باغ‌های قدیمی.

دراین‌باره، مرتضی بصراوی، نمایشگاه گردان «باغ جست» به ایسنا می‌گوید: ویدئو آرت این نمایشگاه با همکاری رسول کمالی ساخته شد و همان‌جا اسم نمایشگاه که الهام گرفته از پارچه‌های قلمکار نقاشی شده بود به ذهنمان خطور کرد. در واقع «باغ جست» فضای باغ‌های خیال‌انگیزی را تداعی می‌کند که از میان رفته‌ و دیگر آن را نمی‌بینیم ولی به دلیل فضای شهرنشینی امروز، دوست داریم دوباره وارد آن باغ‌ها شویم. «باغ جست» به‌نوعی گذر در این باغ‌ها است، اینکه چطور می‌توانیم هنرهای بومی و سنتی خود را در دوران معاصر بازنمایی کنیم.

او با اشاره به نمایشگاه «حاشیه» که هم‌زمان با این نمایشگاه برگزار شده ادامه می‌دهد: مجموعه «حاشیه» شامل ۱۵۰ قالب قلمکار از «پارسا پورابراهیم» مجموعه‌دار اصفهانی است که در گالری تک اثر یا نقطه به نمایش درآمده. نام نمایشگاه «حاشیه» است، زیرا برگرفته از حاشیه پارچه‌های قلمکاری است و همچنین تداعی‌کننده حاشیه‌ای در کنار متن اصلی. در واقع عنوان هر دو نمایشگاه یعنی «باغ جست» و «حاشیه» از روی پارچه‌های قلمکار نقاشی شده الهام گرفته‌شده‌اند.

بصراوی، تصریح می‌کند: طی جلساتی که با آقای بخردی داشتیم، متوجه بازنمایی این آثار از دوره قاجار شدم که نشئت‌گرفته از علاقه شخصی ایشان بود. آقای بخردی تکنیک چاپ چیتگری را با نقاشی قلمکاری ترکیب و فضای تازه‌ای ایجاد کرده‌اند.

نمایشگاه گردان «باغ جست» می‌افزاید: به دلیل سابقه  کاری‌ام در چیدمان، سعی کردم روایت خودم را از این پارچه‌های قلمکار ایجاد کنم. در ارائه برخی از آثار بر اساس مهرهای قلمکاری که ۴ عدد هستند، مهر اول را به‌عنوان پایه، روی کاغذ قرار دادم تا بتوانم تصاویر زیرین را نیز به نمایش بگذارم. با کشیدن مهرهای قلم کار بر روی پارچه، تصاویری محو ایجاد شد.

او هدف از این چیدمان را درگیر شدن ذهن مخاطب بیان می‌کند و می‌گوید: با ایجاد فاصله‌گذاری سعی کردم مخاطب، در مدت‌زمان بیشتری با نقوشی که در پس‌زمینه قلمکاری وجود دارد درگیر شود.

بصراوی، با اشاره به ویدئو آرت ساخته‌شده برای این نمایشگاه توضیح می‌دهد: امروزه با هجوم تصاویر و اطلاعات در فضای دیجیتال مواجهیم و این باعث فاصله گرفتن از هنرهای بومی ‌شده است. ایده اصلی این ویدئو، نیز برگرفته از هنر بومی است. ما در این  ویدئو قصد داشتیم ارزش هنر خلاقانه را به تصویر بکشیم. ابتدا قرار بر اجرا و نمایش محوری هنر قلمکاری بود اما با توجه به زمان محدود، به نظرم رسید ویدئو آرتی تهیه شود که علاوه بر فضای شهری، خود آدم‌ها نیز در آن به نمایش گذاشته شوند چراکه هنر قلمکاری در بازار به شیوه سنتی  کار می‌شود و نگاه هنری به آن کمرنگ شده است.

این هنرمند یادآور می‌شود که رویداد «باغ جست»، فرصتی برای آگاه شدن مخاطب از وجود هنر فاخری است که با ترکیب نقاشی و قلمکار ایجادشده و علاقه‌مندان به تماشای آثار آن، تا ۱۳ مردادماه فرصت دارند به گالری حوزه هنری واقع در عمارت سعدی مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.