تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1400 - 1:39
23 بازدید
کد خبر : 79310

اصلاح‌طلبان باید نشان دهند برای آنان مردم بیش از قدرت اهمیت دارند

اصلاح‌طلبان باید نشان دهند برای آنان مردم بیش از قدرت اهمیت دارند

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی گفت: اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به مردم نشان دهند که جناح اصلاحات خواسته‌های مردم را مقدم بر قدرت می‌داند، خواهند توانست پایگاه مردمی و اجتماعی خود را احیا کنند. مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جامعه همچنان می‌خواهد از طریق اصلاح برخی امور

اصلاح‌طلبان باید نشان دهند برای آنان مردم بیش از قدرت اهمیت دارند

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی گفت: اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به مردم نشان دهند که جناح اصلاحات خواسته‌های مردم را مقدم بر قدرت می‌داند، خواهند توانست پایگاه مردمی و اجتماعی خود را احیا کنند.

مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جامعه همچنان می‌خواهد از طریق اصلاح برخی امور به مطالبات خود برسد، اظهار کرد: اما این بدین معنا نیست که در این خصوص جامعه به اصلاح‌طلبان امیدوار باشد. اصلاح‌طلبان نیاز به نوعی تجدید گفتمان دارند تا مردم حس کنند این جریان در کنارشان است.

وی افزود: مردم ما خواستار اصلاح در امور کشور هستند و تمایلی به جریان برانداز ندارند. لذا مردم به دنبال این هستند که مشکلات خود را از طریق شیوه‌های اصلاحی و غیرخشونت‌آمیز حل کنند، اما اصلاح‌طلبان در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند و مردم فکر می‌کنند این جریان چندان به صورت جدی در کنار خواسته‌ها و مطالبات آنان نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر برخی از مردم فکر می‌کنند هر دو جناح سیاسی کشور به دنبال قدرت هستند و توجه چندانی به خواسته‌های مردم ندارند. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به مردم نشان دهند که جناح اصلاحات خواسته‌های مردم را مقدم بر قدرت می‌داند، خواهند توانست پایگاه مردمی و اجتماعی خود را احیا کنند، اما در غیر این صورت ممکن است، مردم از اصلاح‌طلبان نیز قطع امید کنند و برای حل مشکلاتشان به راه‌های پرهزینه‌ای روی آورند.

درایتی تاکید کرد: ممکن است حالا که اصلاح‌طلبان دیگر در قدرت حضور ندارند، این برای آنان فرصتی باشد برای بازسازی و توجه به بدنه اجتماعی، اما نباید چنین نگرشی در جامعه به وجود آید که چون اصلاح‌طلبان از قدرت محروم شده‌اند، کنار مردم ایستاده‌اند. اصلاح‌طلبان هنگامی نزد مردم آزمون پس می‌دهند که امکان ورودشان به قدرت فراهم باشد، اما بدانند که فعلا ورودشان به قدرت به نفع مردم نیست. جلب اعتماد مردم کاری سخت، اما از دست دادن آن بسیار آسان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: جریان اصلاحات برای برگرداندن اعتماد مردم باید عمق بیشتری به نگاه و کنشگری سیاسی خود دهد که مردم بپذیرند اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی در کنار آنان هستند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال جریان اصلاحات پس از حوادث سال ۸۸ صدمه جدی خورد.‌ تعدادی از اصلاح‌طلبان یا زندان رفتند یا هزینه‌های سنگین دیگری پرداخت کردند و مردم دیدند اصلاحات برای اینکه در کنار آنان بماند و از حق‌شان دفاع کند، در حال هزینه دادن است. اثر این کار در سال ۹۲ ظاهر شد. من معتقدم اعتماد سال ۹۲ مردم به جریان اصلاحات، ذخیره‌ای بود که این جریان از سال ۸۸ برای خود اندوخته بود.

درایتی تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند جریانی حاضر است هزینه دهد اما در کنار مردم بماند، به آن اعتماد می‌کنند. اما در غیر این صورت تفاوتی بین جریان‌های مختلف قائل نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان باید تجربیات گذشته را مدنظر قرار دهند و بدانند که اعتماد مردم مهمترین سرمایه‌ است و قطعا اگر جریان اصلاحات بخواهد همچنان ماندگار و موثر باقی بماند، باید هم در کنش سیاسی و هم در ادبیات و گفتمان خودش تغییراتی ایجاد کند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی با بیان اینکه پوست‌اندازی در جریان اصلاحات صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و به نظر می‌رسد کنش‌ها و رهبران سیاسی با چیزی که در بطن جامعه می‌گذرد فاصله گرفته‌اند و این فاصله گرفتن از درک نکردن یا نشناختن عمیق خواسته‌های مردم ناشی می‌شود.

وی اضافه کرد: خاصیت جریان اصلاحات این است که هرگاه با بدنه اجتماعی خودش همراه و هماهنگ بوده، پاسخ گرفته است و هرگاه این همراهی وجود نداشته، پاسخ نگرفته است‌. اگر اصلاح‌طلبان تلاش کنند خود را به روز کنند و به سطح دغدغه‌ها و خواسته‌های نسل دهه ۷۰ و ۸۰ که نسل پویای امروز جامعه محسوب می‌شوند، نزدیک کنند، ماندگاری خواهند داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: لذا باید در میان برخی از بزرگان اصلاحات تغییرات و جابه‌جایی‌هایی شکل گیرد و برخی از این افراد جای خود را به جوان‌ترها بدهند تا شاید همدلی و همزبانی بیشتری بین جریان اصلاحات و نسل جدید به وجود آید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.