تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دسامبر 2025 - 18:13
15 بازدید
کد خبر : 208896

آیا این استارت‌آپ می‌تونه توی هر پمپ بنزینی یک شارژر سریع خودروی برقی بذاره؟

آیا این استارت‌آپ می‌تونه توی هر پمپ بنزینی یک شارژر سریع خودروی برقی بذاره؟

اگه برق توی آمریکا فراوونه، چرا شارژرهای سریع خودروی برقی (EV) انقدر کمیاب هستن؟ این بزرگترین طنز مالکیت خودروی برقیه. سوخت همه‌جا هست؛ چالش اینه که اون رو به سرعت وارد ماشین کنیم. دلیل این تناقض به پول برمی‌گرده. شارژرهای سریع فقط برای سخت‌افزار بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار به ازای هر پورت هزینه دارن،

اگه برق توی آمریکا فراوونه، چرا شارژرهای سریع خودروی برقی (EV) انقدر کمیاب هستن؟ این بزرگترین طنز مالکیت خودروی برقیه. سوخت همه‌جا هست؛ چالش اینه که اون رو به سرعت وارد ماشین کنیم. دلیل این تناقض به پول برمی‌گرده. شارژرهای سریع فقط برای سخت‌افزار بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار به ازای هر پورت هزینه دارن، و بیشتر نصب‌ها نیاز به ارتقاءهای بزرگ برقی، مجوزها و ساخت‌وساز در محل دارن که به راحتی می‌تونه هزینه‌ی پروژه رو دو یا سه برابر کنه.

ElectricFish 350Squared از این موانع عبور می‌کنه تا به پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های رفاه و اپراتورهای ناوگان، یک جایگزین ارزان‌تر و آسان‌تر برای نصب نسبت به شارژرهای سریع DC معمولی بده. این شارژر با یک اتصال AC با توان نسبتاً پایین ۳۰ کیلووات به شبکه وصل می‌شه، در حالی که تا ۳۵۰ کیلووات رو به یک خودروی برقی ارائه می‌ده. این به این دلیل ممکنه که 350Squared حاوی یک باتری لیتیوم یونی عظیم ۴۰۰ کیلووات ساعتی هست که به عنوان یک بافر بین شبکه و خودروی برقی عمل می‌کنه. باتری با شارژ شدن خودروها با توان بالا خالی می‌شه و هر زمان که میزان مصرف زیر ۳۰ کیلووات باشه، به طور پیوسته شارژ می‌شه. توی صورتی که باتری به طور کامل خالی بشه، توان شارژ به چیزی که می‌تونید از شبکه دریافت کنید، محدود می‌شه.

نشان تأیید شاسی‌بلند سال

ما ElectricFish 350Squared رو در طول ارزیابی‌های شاسی‌بلند سال ۲۰۲۶ MotorTrend تحت فشار قرار دادیم. این شارژر که به مدت پنج روز زیر آفتاب کویر موهاوی پخته می‌شد، ۱,۱۱۹ کیلووات ساعت شارژ کلی رو طی ۳۷ جلسه ارائه داد. ما یک تست شارژ سریع ۵ تا ۱۰۰ درصد رو روی سوبارو Solterra با میانگین ۷۹ کیلووات انجام دادیم و حداکثر ۳۱۳ کیلووات رو موقع شارژ کادیلاک Escalade IQ دیدیم، و توی تمام مدت استفاده‌ی ما، این واحد تحت تأثیر دمای محیط که نزدیک به سه رقمی بود، قرار نگرفت.

نمونه‌ی تولید اولیه‌ای که ما تست کردیم، با یک باتری نیکل منگنز کبالت (NMC) با خنک‌کننده‌ی هوا و ظرفیت ۳۲۰ کیلووات ساعت پشتیبانی می‌شد، اما شرکت داره برای تولیدات آینده به سمت باتری فسفات آهن لیتیوم (LFP) با خنک‌کننده‌ی مایع و ظرفیت ۴۰۰ کیلووات ساعت تغییر می‌کنه. 350Squared که تقریباً ۸ فوت طول، ۴ فوت عرض و ۷.۵ فوت ارتفاع داره، به راحتی توی یک جای پارک استاندارد جا می‌گیره و با دو کابل شارژ میاد – توی مورد ما، یکی با اتصال CCS و یکی با اتصال NACS. وقتی هر دو کابل به طور همزمان استفاده می‌شن، هر پورت به حداکثر ۲۰۰ کیلووات محدود می‌شه.

زمان یعنی پول

350Squared با هزینه‌ی کمتر از ۱۳۰,۰۰۰ دلار به ازای هر پورت، توی محدوده‌ی بالای شارژرهای سریع قرار می‌گیره، اما قیمتش طوریه که وقتی ارتقاءهای یوتیلیتی و هزینه‌های نصب رو در نظر بگیرید، از نظر محاسباتی به نفعش تموم می‌شه. باتری بزرگ ارزش دیگه‌ای فراتر از شارژ خودروی برقی اضافه می‌کنه، زمانی که به عنوان یک ریزشبکه (microgrid) کار می‌کنه. می‌تونه چراغ‌ها رو روشن نگه داره و صندوق فروشگاه رو توی طول قطع برق فعال نگه داره یا با حذف اوج مصرف و پاسخ به تقاضا، قبض برق کسب‌وکار رو کاهش بده، که مصرف انرژی رو به دوره‌های غیر اوج مصرف که برق ارزان‌تره، منتقل می‌کنه.

مزیت بزرگ دیگه ElectricFish نسبت به یک شارژر سریع DC که با شبکه کار می‌کنه، زمان استقرار هست. در حالی که نصب‌های سنتی معمولاً یک سال یا بیشتر طول می‌کشن، 350Squared می‌تونه توی چهار تا شش هفته آماده به کار بشه. برای تست شاسی‌بلند سال ما، این شرکت حتی سریع‌تر عمل کرد و این واحد رو فقط یک هفته بعد از اولین گفتگوی ما تحویل داد. به محض اینکه شارژر ۱۲,۰۰۰ پوندی توسط لیفتراک از روی کامیون تخت برداشته شد، یک برق‌کار اون رو توی یک ساعت سیم‌کشی و راه‌اندازی کرد. (این کمک کرد که ElectricFish قبلاً این واحد رو توی همون نقطه‌ی دقیق در محوطه‌ی تست هیوندای توی کالیفرنیا نصب کرده بود، اما شرکت می‌گه نصب معمول کمتر از دو ساعت طول می‌کشه.)

انعطاف‌پذیری توی راه‌اندازی سریع ایستگاه‌های شارژ و جابه‌جایی اون‌ها بعداً با کم و زیاد شدن تقاضا، باید به ElectricFish مزیتی بده که اپراتورهای ایستگاه‌های شارژ سنتی ندارن. این شرکت می‌تونه شارژرها رو اجاره بده به جای اینکه بفروشه، یا می‌تونه مالکیت رو حفظ کنه و شارژرها رو برای مالک زمین تحت یک قرارداد تقسیم درآمد اداره کنه. این شرکت شارژرها رو برای رویدادهایی مثل Burning Man با ژنراتورهای دیزلی تغذیه کرده، و یک تنظیمات مشابه می‌تونه توی طول تلاش‌های امدادرسانی بعد از بلایای طبیعی هم استفاده بشه.

شرکت ElectricFish که توی منطقه‌ی بِی مستقره، از سال ۲۰۱۹ در حال توسعه‌ی شارژرهای سریع و ساخت مدل کسب‌وکار خودش بوده. با تجربه‌ی چابکی و تطبیق‌پذیری 350Squared، ما رویای دنیایی رو در سر می‌پروریم که شارژ سریع فراتر از فروشگاه‌های بزرگ و پمپ بنزین‌های زنجیره‌ای گسترش پیدا کرده. اگه این شرکت بتونه با موفقیت مقیاس خودش رو افزایش بده، شاید بالاخره توی هر گوشه‌ی خیابون یک شارژر سریع داشته باشیم و عدم قطعیت پیرامون شارژ خودروی برقی رو برای همیشه حل کنیم.

 

لينک منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.