تولیگری حوزه نوجوان بر عهده آموزشوپرورش/معیشت معلمان، دغدغه عمده سیاستگذاران
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه وزارت آموزشوپرورش به عنوان مرجع رسمی تعلیموتربیت، متولی حوزه نوجوان است گفت: تربیت، امری زمانبر است و باید یک نخ تسبیح مشترک داشته باشد. اگر این نخ تسبیح پاره شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه میشویم. حسین تاریخی در گفتوگو با ایسنا، درباره تولیگری حوزه نوجوان
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه وزارت آموزشوپرورش به عنوان مرجع رسمی تعلیموتربیت، متولی حوزه نوجوان است گفت: تربیت، امری زمانبر است و باید یک نخ تسبیح مشترک داشته باشد. اگر این نخ تسبیح پاره شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه میشویم.
حسین تاریخی در گفتوگو با ایسنا، درباره تولیگری حوزه نوجوان اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش به عنوان مرجع رسمی تعلیموتربیت، متولی حوزه نوجوان است. ساختار فعلی آموزشوپرورش میتواند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد؛ ضمن اینکه به نظر میرسد شورای عالی آموزشوپرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیر در حوزه دانشآموزی ساختار کاملا با ظرفیت و دارای اختیاری برای پوشش این حوزه است. حتی حوزه مهدکودکها هم به آموزشوپرورش واگذار شد و در ذیل وزارتخانه قرار گرفت.
وی درباره اینکه چرا مجلس در این سالها مصوبه ویژه دانشآموزی نداشته و عمده دغدغهها مربوط به استخدام، مطالبات و معیشت فرهنگیان بوده است؟ گفت: تربیت، امری زمانبر است و باید یک نخ تسبیح مشترک داشته باشد. اگر این نخ تسبیح پاره شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه میشویم.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با تاکید بر ضرورت کارآمدی عناصر و اجزای ساختاری این حوزه گفت: یکی از چالشها این است که نگاه به آموزش و پرورش از بیرون، دستگاهی هزینه بر است. تا وقتی این نگاه نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد وقوع برخی مشکلات و آسیبها را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر معیشت معلمان به یکی از مهمترین اولویتهای سیاستگذاران و دستاندرکاران در سنوات گذشته تبدیل شده است. البته این دغدغه به حق است و اگر معلم ما فراغت فکری در حوزه معیشت نداشته باشد چه طور میتوان از او توقع داشت که هنگام تدریس و در مواجهه با دانشآموز کار جدی و عمیق انجام دهد؟.
تاریخی ادامه داد: معلمان از بی عدالتی و تبعیض با سایر کارمندان دولت گلایه دارند. این تصویر به اشتباه شکل گرفته که معلمان به دنبال افزایش حقوق هستند؛ در حالی که اصل مسئله برقراری عدالت در پرداختها است. نگاهمان این نباشد که این دستگاه هزینهبر است. به طور حتم دستگاهی که یک میلیون نفر عائله دارد، هزینههایش اجتنابناپذیر و بالاتر از دیگر دستگاههای اجرایی است. منابع در کشور وجود دارد، اما دغدغه اصلاح نظام پرداخت وجود ندارد. این بیانصافی است که بگوییم معلمها فقط هفت، هشت ماه کار میکنند. کار معلم تنها در ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمیشود و نقشآفرینیاش محدود به مدرسه نیست.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده، در حالی که اینقدر پیچیده نیست که بخواهد تا این اندازه طول بکشد گفت: تا وقتی بخواهیم این طور جلو برویم، مسئله “دانشآموز” در اولویت قرار نمیگیرد. این امر همت همگانی میطلبد و اگر حل شود کشور، فرصت تمرکز روی فرایند تربیتی را پیدا کند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با اشاره به فرارسیدن هفته نوجوان گفت: حال با درنظر گرفتن این شرایط باید دید مواجهه با دانشآموز چگونه است. چرا سندتحول بنیادین پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشده است؟ میزان کارآمدی محتوای کتب درسی چقدر است؟ نسبت مهدکودک با دبستان و دبیرستان چیست؟ آیا ساختار پرورشی مطلوب است؟ از این موضوعات غفلت میشود که البته به معنای ناکارآمدی عرض و طول نیست، بلکه همین ساختار فعلی میتواند پاسخگوی نیازها باشد به شرط اینکه همین ساختار مورد توجه باشد، نه مسائل جنبی و حاشیهای که گرفتار آن شدهایم.
منبع:ایسنا
وی درباره اینکه چرا مجلس در این سالها مصوبه ویژه دانشآموزی نداشته و عمده دغدغهها مربوط به استخدام، مطالبات و معیشت فرهنگیان بوده است؟ گفت: تربیت، امری زمانبر است و باید یک نخ تسبیح مشترک داشته باشد. اگر این نخ تسبیح پاره شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه میشویم.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با تاکید بر ضرورت کارآمدی عناصر و اجزای ساختاری این حوزه گفت: یکی از چالشها این است که نگاه به آموزش و پرورش از بیرون، دستگاهی هزینه بر است. تا وقتی این نگاه نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد وقوع برخی مشکلات و آسیبها را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر معیشت معلمان به یکی از مهمترین اولویتهای سیاستگذاران و دستاندرکاران در سنوات گذشته تبدیل شده است. البته این دغدغه به حق است و اگر معلم ما فراغت فکری در حوزه معیشت نداشته باشد چه طور میتوان از او توقع داشت که هنگام تدریس و در مواجهه با دانشآموز کار جدی و عمیق انجام دهد؟.
تاریخی ادامه داد: معلمان از بی عدالتی و تبعیض با سایر کارمندان دولت گلایه دارند. این تصویر به اشتباه شکل گرفته که معلمان به دنبال افزایش حقوق هستند؛ در حالی که اصل مسئله برقراری عدالت در پرداختها است. نگاهمان این نباشد که این دستگاه هزینهبر است. به طور حتم دستگاهی که یک میلیون نفر عائله دارد، هزینههایش اجتنابناپذیر و بالاتر از دیگر دستگاههای اجرایی است. منابع در کشور وجود دارد، اما دغدغه اصلاح نظام پرداخت وجود ندارد. این بیانصافی است که بگوییم معلمها فقط هفت، هشت ماه کار میکنند. کار معلم تنها در ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمیشود و نقشآفرینیاش محدود به مدرسه نیست.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده، در حالی که اینقدر پیچیده نیست که بخواهد تا این اندازه طول بکشد گفت: تا وقتی بخواهیم این طور جلو برویم، مسئله “دانشآموز” در اولویت قرار نمیگیرد. این امر همت همگانی میطلبد و اگر حل شود کشور، فرصت تمرکز روی فرایند تربیتی را پیدا کند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با اشاره به فرارسیدن هفته نوجوان گفت: حال با درنظر گرفتن این شرایط باید دید مواجهه با دانشآموز چگونه است. چرا سندتحول بنیادین پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشده است؟ میزان کارآمدی محتوای کتب درسی چقدر است؟ نسبت مهدکودک با دبستان و دبیرستان چیست؟ آیا ساختار پرورشی مطلوب است؟ از این موضوعات غفلت میشود که البته به معنای ناکارآمدی عرض و طول نیست، بلکه همین ساختار فعلی میتواند پاسخگوی نیازها باشد به شرط اینکه همین ساختار مورد توجه باشد، نه مسائل جنبی و حاشیهای که گرفتار آن شدهایم.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰