تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 17:18
24 بازدید
کد خبر : 35807

آشنایی با عادت روانی «دوم اسکرولینگ- Doomscrolling»

آشنایی با عادت روانی «دوم اسکرولینگ- Doomscrolling»

 «دوم اسکرولینگ- Doomscrolling» یک عادت روانی است که در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی شایع‌تر است. روز جهانی بهداشت روانی در سال ۲۰۲۱ با توجه به شیوع پاندمی کووید -۱۹ توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. امسال سلامت روان در جهانی نابرابر فراتر از وضعیت جسمانی قرار می گیرد. در حالی که سلامتی

آشنایی با عادت روانی «دوم اسکرولینگ- Doomscrolling»

 «دوم اسکرولینگ- Doomscrolling» یک عادت روانی است که در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی شایع‌تر است.

روز جهانی بهداشت روانی در سال ۲۰۲۱ با توجه به شیوع پاندمی کووید -۱۹ توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. امسال سلامت روان در جهانی نابرابر فراتر از وضعیت جسمانی قرار می گیرد.

در حالی که سلامتی به بهزیستی کامل جسمی، روحی و اجتماعی گفته می شود و صرفاً به معنی نبود بیماری نیست، سلامت روان حالتی از بهزیستی است که در آن فرد به توانایی های خود پی می برد، می تواند با استرس های عادی زندگی کنار بیاید و به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شخص موثری برای جامعه خود است.

واضح است که بیماری کووید علاوه بر تاثیرات شدید بر سلامت جسمی انسان با نگرانی های گسترده در خصوص تاثیرات منفی بر سلامت روان همراه است. البته قبل از پاندمی کووید، اختلالات روانی بار عمده بیماری ها در جوامع را شامل می شد و بر اساس یک مطالعه جهانی، تقریباً ۸۰ درصد از افرادی که از اختلالات روانی رنج می برند سال ها تحت درمان قرار نمی گیرند. اختلالات سلامت روان با برچسب ننگ اجتماعی همراه است و در نتیجه بر تحصیل و فرصت های شغلی و معیشت تأثیر می گذارد.

در روزهای کرونایی، بین شیوع اختلالات روانی و خودکشی همبستگی بیشتری ایجاد شده است. قرنطینه و انزوای اجتماعی به نوعی تهدیدکننده سلامت روان انسان اجتماعی شده و مرگ خویشاوندان و از دست دادن درآمد باعث ایجاد شرایط بهداشت روانی یا تشدید شرایط قبلی شده است که در برخی موارد باعث افزایش سوء مصرف مواد نیز می شود. بر اساس نظرسنجی جدید سازمان بهداشت جهانی، کووید خود می تواند باعث اختلالات عصبی و روانی شود. نظرسنجی انجمن روانپزشکی هند نیز نشان داده که این همه گیری بر سلامت روانی ۲۰ درصد افراد تأثیر می گذارد.

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن قرنطینه و جداسازی ها از جمع، تاثیرات بسیاری بر روح و روان انسان داشته است؛ انسانی که موجودی اجتماعی است، حالا به دلیل ترس از این ویروس به انزوا کشیده شده و یکی از پیامدهای منفی این قرنطینه سازی ها استفاده بیش از حد معمول از محتواهای آنلاین به عنوان منبع دسترسی به اطلاعات، تفریح و تعامل با دوستان و آشنایان شده است که از یک سو دسترسی به اخبار منفی را بیشتر کرده و از سویی دیگر انسان را بیشتر در تنهایی خود فرو می برد.

همه گیری کووید باعث شد مردم برای کسب اطلاعات و رفع ترس خود به اینترنت مراجعه کنند و دوم اسکرولینگ- Doomscrolling یکی از واژه های سال فرهنگ لغت آکسفورد در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

همه گیری کووید شیوه زندگی انسان را به طرز چشمگیری تغییر داد، به طوری که افراد به طور متوسط روزانه ۴.۲ ساعت را صرف استفاده از تلفن های هوشمند خود می کنند. در حالی که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه با افزایش مشکلات روانی مرتبط نیست، اما دسترسی نامحدود به اطلاعات باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد می شود.

مطالعه ای که بر روی ۶۰۰۰ نفر در آلمان در بهار ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد که بین قرار گرفتن در معرض اخبار مرتبط با کووید و شدت اضطراب، افسردگی ارتباطی تنگاتنگ  وجود دارد، اگرچه رابطه علی و معلولی مشخص نیست.

علت پدید آمدن Doomscrolling چیست؟

با توجه به گسترش استفاده از فناوری‌های موبایلی چنانچه فرد به طور مداوم در معرض انواع اخبار قرار داشته باشد، این مسئله می‌تواند باعث تجربه‌های سخت و علت بسیاری از بیماری‌ها و نشانه‌هایی مانند استرس، مشکلات خواب، اختلالات خلقی متغیر، رفتارهای پرخاشگرانه و افسردگی باشد.

در عصری که در آن هستیم، اخبار منفی کم نیست. پیگیری تمام اخبار بد و ایجاد تنش ها بسیار وسوسه انگیز است، چراکه ذهن انسان به طور ناخودآگاه به سمت اخبار منفی جذب می شود. علاوه بر این ، تلفن ها توجه ما را بیشتر جلب می کنند.

آیا دوم اسکرولینگ پیش از همه گیری کووید وجود داشت؟

قطعاً پاسخ مثبت است، به ویژه در مورد بیمارانی که افسردگی و اضطراب داشته اند. حالا در این شرایط که اخبار و اتفاقات بد ما را احاطه کرده، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، یا فکر می کنید که دنیای اطرافتان بد است، خود را از منفیات دورتر و دورتر کنید.

برای متوقف کردن دوم اسکرولینگ چه می توان کرد؟

در طول همه گیری، شاهد مرگ بسیاری بودیم، اما از سوی دیگر شاهد پیشرفت های فراوان و جدید در علم پزشکی هم بودیم؛ پس خیلی درگیر اخبار منفی نشوید.

برای متوقف کردن این مشکل یک روش مشخص و از پیش تعیین شده وجود ندارد. با این حال، راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانیم میزان ساعاتی که صرف بالا و پایین کردن محتواها و اخبار منفی می‌کنیم کاهش دهیم.

در خصوص راهکارهایی برای رهایی از شر این بیماری روانی، اولین گام کم کردن وابستگی به گوشی های همراه است. نگه داشتن گوشی همراه خارج از اتاق خواب کمک می‌کند، پیاده‌روی بدون تلفن همراه را تجربه کنید و سعی کنید برای جذب کمتر به گوشی موبایلتان از رنگ و لعاب زیاد پس زمینه گوشی استفاده نکنید. همچنین می توانید اپلیکیشن‌های فضای مجازی خود را کم کنید.

اما مهم تر از هرچیز به یاد داشته باشید که اگر خسته باشید، خوب نخوابیده باشید و استرستان روز به روز بیشتر شود، دوم اسکرولینگ بیشتر بر شما غلبه می کند، پس برای تغییر عادت‌های خود اراده راسخ داشته باشید.

منبع: timesofindia،weforum

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.